مراحل تصفیه آب صنعتی

زمان مطالعه: 10 دقیقه
تصفیه آب صنعتی

سیستم های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی انواع نیاز تصفیه، جداسازی و شیرین کردن آب را انجام می دهد. این فرایندها ممکن است ساده و یا پیچیده باشد. اگر با تصفیه آب آشنا نیستید ممکن است بپرسید ” تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کند یا مراحل تصفیه آب صنعتی چیست” اگر می خواهید جواب این سوال را به خوبی درک کنید تا انتهای این مقاله با ما باشید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

از آنجاییکه مراحل تصفیه آب صنعتی سیستم پیچیده ای از فناوری ها و سیستم هاست این مقاله بر روی یک نمای کلی و درکی آسان از سیستم تصفیه آب صنعتی تمرکز کرده است. درک این فناوری به شما کمک می کند تا عملیات تاسیسات خود را بهتر درک کنید.

انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی

دستگاه های تصفیه آب صنعتی، سیستم های متفاوتی دارند اما مراحل و تکنولوژی های یکسانی نیز دارند. اگر بخواهیم سیستم های تصفیه آب صنعتی مورد نیاز را به 4 دسته تقسیم کنیم شامل موارد زیر می شود:

  • سیستم های تصفیه آب خام
  • سیستم های تصفیه آب بویلر
  • سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده
  • سیستم های تصفیه آب فاضلاب

این 4 سیستم هر کدام عملیات متفاوتی دارند، چون آلاینده هایی که باید از آب حذف شوند با هم تفاوت دارد. اما می‌توان آنچه را که ممکن است در این چهار سیستم تصفیه صنعتی رایج مشاهده کنید، محدود کرد. موارد زیر به تفکیک مواردی که ممکن است در یک سیستم تصفیه آب معمولی گنجانده شود را نشان می دهد:

سیستم های تصفیه آب خام

قبل از ذکر مراحل تصفیه آب صنعتی باید ابتدا با آب خام و تصفیه نشده  و انواع آن آشنا شوید.

آب خام چیست؟

آب خام آبی تصفیه نشده است که به صورت طبیعی در محیط وجود دارد، برای این دسته از منابع می توان آب باران، آب های زیرزمینی، چاه ها، دریاچه ها و رودخانه ها را نام برد. در محیطهای صنعتی می توان آب خام را برای خنک کردن، شستشو، فرمولاسیون محصول و یا حتی مصرفی انسانی و حیوانی در صورت تصفیه مناسب از آن استفاده کرد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی علی الخصوص آب خام، برای مراحل پیش از تصفیه و بهینه سازی آب منبع، معمولا برنامه ای خاص برای بهبود راندمان تولید و عملکرد فرآیند برای یک کاربرد ویژه استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به پیش تصفیه آب تغذیه برج خنک کننده/دیگ بخار، آب فرآیند/تولید و/یا آب برای آشامیدن اشاره کرد. اغلب، تصفیه آب خام بر محافظت از تجهیزات پایین دست در برابر پوسته پوسته شدن، رسوب، خوردگی و سایر اشکال آسیب یا سایش زودرس ناشی از آلاینده های موجود در آب منبع متمرکز است. سیستم های تصفیه آب خام معمولاً جامدات معلق/کلوئیدی، سیلیس/سیلیکای کلوئیدی، آهن، باکتری ها و سختی را حذف می کنند.

تصفیه آب صنعتی

عملیات تصفیه آب خام چگونه کار می کند؟

سیستم های تصفیه آب خام و آب شیرین کن صنعتی برای اهداف و کاربردهای خاص طراحی و راه اندازی می شوند. بنابراین فرایندی را که در ادامه توضیح می دهیم ممکن است در اهداف و کاربردهای مختلف، متفاوت باشد. در ادامه به صورت کلی مراحل تصفیه آب صنعتی را آورده ایم :

  • پر کردن مخزن (کشش)

آب خام از طریق نیروی جاذبه و یا پمپ ویژه تعبیه شده به بالا کشیده می شود. آب معمولا از یک فیلتر یا صفحه توری بزرگ عبور داده می شود تا از ورود اجسام بزرگ به مخزن جلوگیری شود. این مخزن می تواند مخزن استیل باشد.

  • شفاف سازی

مرحله شفاف سازی مرحله بعدی است که یک فرایند چند مرحله ای است که جامدات معلق از آب را حذف می کند. شفاف سازی با انعقاد شروع می شود. در این مرحله تنظیمات شیمیایی و تغییر میزان PH که اعمال می شود باعث می شود ذرات روی هم جمع شوند و به دنبال آن لخته سازی انجام می شود و ذرات بزرگتر تشکیل می شوند. سپس مرحله ته نشینی شروع می شوند. در این مرحله ذرات بزرگ جامد به کمک گرانشی که در سیستم به وجود آمده اند در جایی به اسم لجن جمع می شوند و به اصظلاح ته نشین می شوند. در نهایت این مواد جامد بزرگ از فیلتر شنی عبور می کنند.

  • ضد عفونی

در آبهای آلود امکان وجود پاتوژن ها وجود دارد. در این مرحله برای ضدعفونی کردن آب از هرگونه آلودگی بیولوژیکی باکتریایی ضدعفونی می شود. ضدعفونی های مورد استفاده در این مرحله می تواند کلر، UV و یا گرما باشد. در صورت نیاز می توانیم از فیلتراسیون غشایی استفاده کنیم.

  • نرم کننده آهک

اگر مواد معدنی و یا سولفات زیادی در آب وجود داشته باشد، برای کاهش سختی آب در این مرحله از نرم کننده آهک استفاده می کنیم. آهک PH آب را بالا می برد و باعث رسوب مواد معدنی می شود.

  • تبادل یونی

برای تصفیه تخصصی سختی آب در این مرحله از تبادل یونی استفاده می کنیم. در این مرحله یون های کلیسیم و منیزیم سختی آب را جذب می کنند و یون های سدیم آزاد می شوند.

  • توزیع

پس از آنکه تمام مراحل آب تصفیه شدند، آب برای استفاده مورد نیاز در مکانی دیگر پمپاژ می شود و با تاسیسات مورد نیاز هدایت می شود.

  • فیلتراسیون غشایی

از آنجایی که سیستم های میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF) و نانوفیلتراسیون (NF) در چند دهه اخیر مقرون به صرفه تر شده اند، به طور چشمگیری به جای فناوری های معمولی مانند شفاف سازی و نرم شدن آهک مورد استفاده قرار می گیرند، جاییکه ما در نگین طبخ خاورمیانه بنا به نیاز مشتری آن را انجام می دهیم.

 

بیشتر بخوانید : دیگ مکانیزه پخت برنج در رستوران ها

 

در صورت نیاز و به درخواست مشتری، ما آموزش های لازم را جهت تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب صنعتی به کارمندان شما ارائه می دهیم.

عملیات تصفیه آب مورد نیاز بویلرها چگونه کار می کند؟

تا به اینجای این مقاله درباره مراحل تصفیه آب صنعتی توضیحاتی را ارائه دادیم ولی در این میان چالش های زیادی وجود دارد که یکی از آنها محافظت از مخازن و بویلر ها است.  برای محافظت از اجزای بویلرها، دیگ های بخار و تانکرهای بزرگ آب در برابر آسیب ناشی از آلاینده های خاص موجود در دیگ بخار، از سیستم های تصفیه آب بویلر استفاده می شود. آلاینده های موجود در این سیستم ها شامل جامدات محلول، جامدات معلق و مواد آلی مانند آهن، مس، سیلیس، کلیسیم، منیزیم، آلومینیوم و همچنین گازهای محلول باشد. تصفیه مناسب آب صنعتی از پوسته پوسته شدن، خوردگی و رسوب دیگ جلوگیری می کند. همین امر باعث می شود در دراز مدت کارخانه شما را از توقف در امر تولید، افزایش سوخت و همچنین هزینه های سنگین خرید مجدد در امان نگه داری کند. در ادامه مراحل انجام تصفیه آب مورد نیاز بویلرها مرحله به مرحله توضیخ داده می شود.

بیشتر بخوانید : تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی در 5 مرحله

مراحل تصفیه آب بویلرها

  • مصرف آب آرایشی (water intake)

آب آرایشی آب تمیزی است که از منبع شهری تصفیه شده یا از سیستم تصفیه آب خام گرفته می شود. هنگام استفاده از بویلرها، مقداری از آب به دلیل تبخیر شدن از بین می روند. این آب از دست رفته باید به وسیله آب آرایشی جایگزین شود.

  • فیلتر کردن آب

برای حذف رسوبات، کدری و مواد آلی از تعدادی فیلتر در این مرحله استفاده می کنند. این مرحله به مرحله فیلتراسیون نیز معروف است.

  • نرم کردن آب

برای حذف سختی از آب تغذیه دیگ بخار، از نرم کردن آب استفاده می کنند. عوامل سختی آب شامل کربنات ها، سولفات ها، کلریدها و نیترات ها می شود. نرم کردن آب توسط یک نرم کننده کاتوینی اسیدی قوی انجام می گیرد. این امر باعث می شود یون های سختی از آب جذب شوند.

  • قلیایی زدایی آب

قلیایی بود آب باعث می شود مشکلات زیادی در بویلرها و همچنین خوردگی لوله ها به وجود بیاید. در این صورت از یک آنیون قوی یا اسید ضعیف استفاده می کنند. همچنین گاز زدایی صورت می گیرد. گاز زدایی برای حذف یونهای بی کربنات، سولفات، نیترات و کاهش PH کاربرذ دارد.

  • اسمز معکوس (RO) و نانوفیلتراسیون (NF)

RO و NF همیشه برای تصفیه آب خوراک بویلر استفاده نمی شوند، اما می توانند برای حذف باکتری ها، نمک ها، مواد آلی، سیلیس و سختی مفید باشند. RO و NF هر دو نوع فیلتراسیون غشایی هستند، به این معنی که آنها از یک غشای نیمه تراوا برای جذب هر گونه آلاینده بیش از حد بزرگ برای جابجایی در منافذ آنها استفاده می کنند، در حالی که به مولکول های آب اجازه می دهند از آن عبور کنند.

  • تبادل یون اولیه (IX)

برای حجم زیاد آب یا دیگ های فشار قوی، ممکن است به جای فیلتراسیون غشایی از دیونیزه کننده ها استفاده شود. IX معمولاً آب با کیفیت و با مقاومت نسبتاً بالاتری تولید می کند و عملکرد بهتری دارد.

  • هوازدایی یا گاز زدایی

پس از سایر مراحل تصفیه، آب آرایشی و میعانات حاصل از سیستم دیگ بخار ترکیب شده و گاز زدایی می شود. هوازدایی/گاز زدایی حذف اکسیژن محلول و دی اکسید کربن از جریان مایع است که برای جلوگیری از خوردگی مهم است.

  • جلا دادن

بسته به نیاز دیگ بخار، ممکن است به فناوری های پرداخت نیاز باشد. این مرحله می تواند به دنبال RO یا IX اولیه باشد. فن‌آوری‌های معمولی پولیش عبارتند از: یون زدایی با بستر مخلوط (DI)، الکترودیونیزاسیون (EDI)، یا DI قابل بازسازی خارج از سایت.

توزیع

پس از تمام مراحل تصفیه، آب تغذیه دیگ بخار به دیگ بخار منتقل می شود و در آنجا گرم می شود تا بخار ایجاد شود. سپس میعانات را می توان با آب آرایشی تصفیه شده ترکیب کرد و چرخه دوباره شروع می شود.

اگرچه این مراحل نشان دهنده قطارهای رایج سیستم آب تغذیه دیگ بخار است، مهم است که درک کنیم که آرایش منحصر به فرد دیگ بخار یک محاسبه بسیار پیچیده است که فناوری های مورد نیاز را دیکته می کند. توصیه می کنیم برای مشخصات تصفیه آب با سازنده دیگ مشورت کنید. همچنین باید با یک متخصص تصفیه آب مشورت کنید تا یک مطالعه قابلیت تصفیه کامل را انجام دهید، که می تواند به تعیین اینکه کدام ترکیب از این فناوری ها مناسب دیگ شما است کمک کند.

سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده چگونه کار می کنند؟

سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده برای محافظت از اجزای برج خنک کننده در برابر آسیب ناشی از آلاینده های موجود در آب تغذیه و آب گردشی استفاده می شود. این آلاینده ها ممکن است شامل کلریدها، سختی، آهن، مواد بیولوژیکی، سیلیس، سولفات ها، TDS و یا TSS باشند. آب تغذیه برج خنک کننده تصفیه نشده می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خوردگی، رشد بیولوژیکی و رسوب گیری تجهیزات برج خنک کننده شود که می تواند منجر به توقف پرهزینه کارخانه، کاهش بهره وری و هزینه های بیش از حد تعمیر و نگهداری یا تعویض تجهیزات در طول زمان شود. در مورد برج های خنک کننده بیشتر بخوانید.

در ادامه مراحل انجام تصفیه آب صنعتی برای استفاده برجهای خنک کننده را به طور خلاصه مورد بررسی قرار داده ایم.

مراحل تصفیه آب صنعتی برای استفاده برجهای خنک کننده

  • تامین آب آرایشی

همانطور که آب در یک سیستم برج خنک کننده به گردش در می آید، بخشی از آن در اثر تبخیر از بین می رود. این آب باید با چیزی که به آب آرایش معروف است جایگزین شود. مانند آب آرایشی دیگ بخار، آب آرایشی برج خنک کننده ممکن است از منابع مختلفی گرفته شود. مانند آب خام، منابع آب شهری، چاه ها و یا فاضلاب کارخانه های بازیافتی.

  • فیلتراسیون

پس از جذب، جریان معمولاً از طریق یک یا چند واحد فیلتراسیون برای حذف رسوب، کدورت و مواد آلی فیلتر می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد، هنگامی که فیلتراسیون برای پیش تصفیه قبل از IX و سایر تجهیزات استفاده می شود، می تواند یک وسیله مقرون به صرفه برای جلوگیری از رسوب و نگهداری بیش از حد تجهیزات پایین دستی حساس تر باشد.

  • نرم شدن

اگر سختی بالایی در آب منبع/آرایش وجود داشته باشد، می توان از رزین نرم کننده یا نرم کننده غشایی استفاده کرد. این آلاینده ها در صورت وجود، در غیر این صورت باعث رسوب و زنگ زدگی می شوند. بسته به کیفیت آب خوراک، نرم شدن می تواند کارایی استفاده از آب برج خنک کننده را بهبود بخشد.

  • افزودن شیمیایی

در مرحله بعد، جریان معمولاً تحت نوعی عملیات شیمیایی قرار می گیرد که می تواند شامل استفاده از بازدارنده های خوردگی برای خنثی کردن اسیدیته باشد. جلبک کش ها یا بیوسیدها برای کاهش رشد آلاینده های بیولوژیکی؛ و/یا بازدارنده های رسوب برای جلوگیری از تشکیل رسوب آلاینده ها بر روی لوله ها و سایر اجزاء.

  • فیلتراسیون جریان جانبی

بسیاری از برج های خنک کننده برای گردش مجدد آب پس از استفاده طراحی شده اند. در این صورت، یک واحد تصفیه جریان جانبی برای از بین بردن هر گونه آلاینده مشکل زا که از طریق آلودگی رانش، نشتی و غیره وارد شده اند مفید خواهد بود. حدود 10 درصد از آب در گردش از طریق فیلتراسیون چندرسانه ای با کیفیت بالا فیلتر می شود.

سیستم های تصفیه آب فاضلاب چگونه کار می کنند؟

یک سیستم تصفیه فاضلاب برای تبدیل آب های مصرف شده به پساب استفاده می شود که می تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد یا به طور ایمن به محیط زیست یا تاسیسات تصفیه شهری تخلیه شود.

مناسب ترین سیستم تصفیه فاضلاب به تأسیسات کمک می کند تا از آسیب رساندن به محیط زیست، سلامت انسان و تجهیزات، فرآیند یا محصولات یک تأسیسات جلوگیری کند (به خصوص اگر فاضلاب در حال استفاده مجدد باشد). در حالی که آلاینده‌های موجود در یک جریان زباله می‌توانند از فرآیندی به فرآیند دیگر بسیار متفاوت باشند، سیستم‌های تصفیه فاضلاب معمولاً برای نیاز بیوشیمیایی اکسیژن (BOD)، نیترات‌ها، فسفات‌ها، عوامل بیماری‌زا، فلزات، TSS، TDS و مواد شیمیایی مصنوعی تصفیه می‌شوند.

مراحل تصفیه آب صنعتی فاضلاب

  • شفاف سازی

اولین مرحله تصفیه فاضلاب اغلب شفاف سازی است، که یک فرآیند چند مرحله ای است که برای رسوب دادن فلزات، سیلیس و حذف جامدات معلق از محلول استفاده می شود. بسته به خصوصیات فاضلاب، شفاف سازی می تواند مجموعه ای از جمله افزودن مواد شیمیایی، انعقاد، لخته سازی، ته نشینی و به دنبال آن فیلتراسیون باشد. این مراحل معمولاً برای حذف هرگونه ذرات ریز و یا محصولات جانبی ضروری هستند که در صورت ارزشمند بودن برخی از آنها (مانند نقره یا مواد دیگر) قابل بازیابی هستند.

  • ضد عفونی

پاتوژن ها ، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها یا هر میکروارگانیسم دیگری که می تواند در فاضلاب وجود داشته باشد؛ می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی، از جمله بیماری حاد، مشکلات گوارشی شدید یا مرگ شود. هنگامی که فاضلاب صنعتی حاوی این پاتوژن های مضر است و در محیط منتشر می شود، می تواند باعث گسترش بیماری شود و حذف یا خنثی سازی آنها را به یک جنبه کلیدی درمان تبدیل کند.

  • نرم شدن

برای آب های سخت یا سولفات‌های بالا، یک مرحله نرم‌کننده آهک ممکن است برای کاهش محتوای معدنی یا سولفات اضافه شود. این فرآیند شامل استفاده از آهک یا سودا آهک برای افزایش pH جریان است که به نوبه خود باعث رسوب مواد معدنی می شود. در برخی موارد ممکن است از IX یا نرم کننده غشا نیز استفاده شود.

  • فرآیندهای خاص

همچنین مراحل فرآیندی تخصصی برای درمان مسائل منحصر به فرد فاضلاب، مانند حذف برخی از فلزات یا مواد آلی یا کاهش TDS برای بازیافت انجام می گیرد. از آنجایی که جریان‌های فاضلاب معمولاً پیچیده و بسیار متغیر از یک تأسیسات به تأسیسات دیگر هستند، فرآیندهای خاصی اغلب برای برآورده کردن کامل نیازهای تصفیه فاضلاب مورد نیاز است.

  • توزیع

پس از تصفیه فاضلاب، آب برای استفاده مجدد در داخل تأسیسات هدایت می شود یا با رعایت مقررات محلی، به محیط زیست یا فاضلاب محلی تخلیه می شود.

(منبع)

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02191014899
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت