راه اندازی فودکورت | نحوه راه‌اندازی و تجهیزات لازم [ + چالش‌‌ها ]

راه-اندازی-فود-کورت

 راه اندازی فودکورت

راه اندازی فودکورت یکی از کسب و کارهای پرسود و دوست داشتنی است . سرمایه‌گذاران زیادی در  صنعت غذا و سرو غذا دوست دارند که سرمایه شان را در راستای افتتاح و راه اندازی یک فود کورت موفق و پرسود هزینه کنند . به دلیل اینکه این صنعت یعنی صنعت فود کورت‌ها با داشتن تجهیزات آشپزخانه صنعتی تقریبا مشابه با فست‌فودها و رستوران های مستقل سود دهی بسیار بالاتری دارد.

امروزه فودکرت ها برای مردم در سراسر دنیا بخصوص اخیرا در ایران یکی از پر طرفدارترین بخش ها در مراکز تفریحی ، مجتمع های تجاری ، فرودگاهها و غیره هستند.  فود کورت ها یک نوع جدید و مدرن از رستوران ها ، فست فودها و کافی شاپ ها هستند که در مکان های تجاری بزرگ تاسیس میشوند و در میان مردم بسیار رواج پیدا کرده اند.

برای دانستن این که فود کرت چیست؟ در چه جاهایی تاسیس میشود؟ چگونه راه اندازی میشود ؟ با ما همراه باشید و در پایان مقاله فود کرت های معروف را به شما معرفی میکنیم.

بیشتر بخوانید: ویژگیهای سرآشپز خوب برای رستوران

فود-کورت-چیست

فودکورت چیست؟

معنی واژه فوکورت (Food Court)  سرای غذا است که واژه Food  معنای غذا و واژه Court  به معنای محوطه است .فود کورت به طور کلی به مکانهایی گفته میشود که معمولا در داخل ساختمانها و برجهای تجاری و تفریحی تاسیس میشود. در فودکورت ها معمولا بخش هایی به رستوران، فست فود و کافی شاپ اختصاص میدهند که دارای تنوع غذایی بسیار بالایی است و در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.

فودکورت ها معمولا یک فضای بزرگ در اختیار دارند که انواع غذاخوریها و رستوران ها در دورتا دور آن پر شده است و در داخل این فضا و سالن با میز و صندلی ها پر شده است که مشتریان بعد از تحویل گرفتن سفارش خود از آنها برای سرو غذای خود استفاده میکنند.

بیشتر بخوانید: سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی | بررسی کامل جوانب آن

تاریخچه پیدایش فودکورت

مردم همواره برای خرید های زیادی که داشتند در بازار و مجتمع های تجاری مجبور بودند برای صرف وعده غذایی به رستوران دیگری شاید با فاصله مکانی دورتر و یا منزل بازگردند و دوباره بعد از صرف غذا به مجتمع های تجاری برای ادامه خرید خود بازگردند . ایده ساخت این نوع غذاخوری ها زمانی بود که مردم بشدت در مراکز تجاری نیاز به مکانی برای نشستن ، استراحت ، خوردن نوشیدنی و یا غذا داشتند و سپس بعد از آن به خرید خود ادامه دهند. اولین فودکرت در سال 1974 در یک مرکز خرید به نام paramus park  در ایالت نیوجرسی در امریکا برای رفع نیاز مشتریان خود ساخته شد و بسیار مورد استقبال مواجه شد و خیلی سریع در تمام دنیا رواج پیدا کرد.

ولی در کشور ما چند سالی است که ساخت فودکورت ها رواج پیدا کرده است  و هر مرکز تفریحی و یا تجاری ساخته میشود ابتدا بخش فودکورت آن بسیار پر طرفدار و شلوغ میشود و معمولا مراکز تجاری برای پاسخ به نیاز مردم چندین فودکورت در طبقات مختلف میسازند. از معروف ترین فودکورت های کشور ما ایران ، فودکورت های واقع در برج میلاد هستند که گردشگران میتوانند در زمان بازدید از برج میلاد به بخش فودکورت ها بروند.

بیشتر بخوانید : عیب یابی چرخ گوشت صنعتی و اصلی ترین ایراد های متعلق به آن

اجزای یک فودکورت

فودکورت ها معمولا از بخشها و اجزایی به نام غرفه ها تشکیل میشوند که هر غرفه یک کانتر صندوق مخصوص خود را دارد که مشتریان از آن سفارش خود را انجام میدهند و بعد از اتمام سفارش به داخل محوطه غذاخوری رفته و منتظر تحویل غذای خود میشوند ، فودکورت ها ممکن است بسته به سیستم خود غذای بیرون بر هم داشته باشند. در فودکورت ها معمولا انواع غذاها برای انواع ذایقه هارا عرضه میکنند. مانند:

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید باربیکو

  • برگر (Burger)فود-کورت
  • مرغ سوخاری (Fried Chicken)
  • پیتزا (Pizza)
  • غذاهای ایتالیایی (Italian Foods)
  • غذاهای عربی و ترک (Arabic & Turkish Food)
  • کباب خانه (Kebab House)
  • غذای سالم (Healthy Food)
  • استیک (Steak)
  • غذای ایرانی (Iranian Food)
  • بستنی (Ice Cream  )
  • آبمیوه (Juice Bar)
  • رستوران های سنتی
  • سالاد بارها (Salad Bar)
  • کافه ها (Café یا Café bar)
  • کافی شاپ ها (Coffee Shop)
  • چایخانه (Tea House یا Tea bar)

فودکورت ها در هر کشوری ممکن است به شکل های متفاوتی ساخته شود مثلا در بعضی از کشور ها فودکورت ها خود به صورت کاملا مستقل و خود محور باشند و وابستگی به مرکز و مجتمعی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید : معرفی و آشنایی با تجهیزات آشپزخانه تالار پذیرایی

چالش های راه اندازی فود کورت

همانطور که در بخش قبلی گفته شد فودکورت ها ازمجموعه ای از فست فودها، رستورانها، کافی شاپ ها و غیره ، معمولا با یک سالن پذیرایی مشترک تشکیل مشوند. برای راه اندازی فودکورت ها نیاز به تجهیزات مخصوص، پرسنل و حرفه ای و آموزش دیده ای میباشد.

راه اندازی فودکورت به استراتژی ها و دستورالعمل های ویژه اجرایی و مدیریتی نیاز دارد و باید به آن توجه بسیار ویژه ای شود. رمز موفقیت هر کاری مدیریت منسجم و یکپارچه و دارای دانش است. این صنعت چالش های بسیاری دارد که با داشتن سیاسیت های درست و اثر بخش تمام آنها به سمت موفقیت و رشد هدایت میشوند.

بیشتر بخوانید: نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی | دلایل و اهمیت آن

طراحی فود کورت و دکوراسیون فود کورت

دکوراسیون-فود-کرت

یکی از اصلی ترین، ویژه ترین و قابل توجه ترین نکات در راه اندازی فود کورت طراحی و دکوراسیون آن است . یکی از تاثیرگذارترین مراحل که در موفقیت یا شکست فود کورت تاثیر بالایی دارد. طراحی فضا، دیزاین، چیدمان تمامی وسیله ها و مکان یابی درست و مناسب آنها که با داشتن یک طراحی درست و مناسب تاثیر بالایی در جذب مشتریان و ماندگاری آنها دارد. داشتن یک فضای زیبا، آرامبخش ، با نورپردازی های روانش

چیدمان غرفه ها ، اصول ایمنی و بهداشتی و بسیاری نکات ریز و مهم از بهترین و مهمترین جنبه های طراحی یک فودکرت است.

در دکوراسیون و فضای فود کورت ویژگی های زیادی مانند  طراحی صندوق اخذ پول، المانهایی که روی دیوار باید نصب شود،  طراحی سقف، طراحی کف ، صندلی ها و مدل آنها، نورچردازی و … برای طراحی کردن مهم هستند.

بیشتر بخوانید : معرفی برندهای ماشین ظرفشویی صنعتی

تجهیزات راه اندازی فودکورت

یکی از دغدغه های بزرگ برای کسانی که فکر راه اندازی فودکورت را در سر دارند تجهیزات راه اندازی فودکورت است. هلدینگ نگین طبخ خاورمیانه یکی از پیشروان تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که تمامی تجهیزات پخت غذا ، تجهیزات سرو غذا ، تجهیزات برودتی یا سرمایشی ، تجهیزات شست و شو ، تجهیزات آماده سازی، تجهیزات فست فود، تجهیزات تهویه، تجهیزات خط سلف سرویس ،  ماشین ظرفشویی صنعتی و  … را با بهترین کیفیت ، مناسب ترین قیمت ، گارانتی محصولات و نصب تجهیزات و پشتیبانی 24 ساعته را خدمت مشتریات عرضه میکند . در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان نگین طبخ خاورمیانه تماس حاصل فرمایید.

در زیر برای آشنایی به بخشی از تجهیزاتی که برای راه اندازی فود کورت نیاز دارید که اشاره میکنیم:

  •  تجهیزات انبار خشک

تجهیزات انبار خشک یکی از نیازمندی های راه اندازی فودکورت است . همانطور که شما مواد غذایی اولیه مانند گوشت ها و سبزیجات و لبنیات و … را در دستگاههای مخصوص مانند یخچال، فریزر یا سردخانه نگه داری میکنید از مواد خشک هم که منظور از آن دسته از موادی است که بدون نیاز به یخچال نیاز به مکان برای نگه داری دارند باید نگهداری کنید . ویژگی های این انبار این است که باید سرد، خشک (بدون هرگونه نم و رطوبت)  باشد. این انبارها معمولا دارای قفسه هایی هستند که مواد غذایی را به صورت بهداشتی و معمولا بسته بندی در آن قرار داده میشود. مکان قرار گیری این انبار معمولا در کنار آشپزخانه است و مواد داخل آن باید طبق تاریخ انقضا قرار داده شوند تا از فساد آنها پیشگیری شود.

  • تجهیزات انبار سرد:

تجهیزات انبار سرد به طور کلی برای نگهداری کردن مواد غذایی در یخچال و یا فریزر استفاده  می شوند که از مهمترین تجهیزات انبار سرد یخچال صنعتی ، فریزر صنعتی، دستگاه یخ ساز صنعتی و دستگاه نوشابه ساز ُ آبسرد کن و  …  هستند که کلاً به آنها تجهیزات برودتی یا تجهیزات سرمایشی هم گفته میشود .

استفاده از تجهیزات برودتی یا سرمایشی در فودکورت ها بستگی به فعالیت فودکورت و نوع منوها و غذاها دارد و تجهیزات ثابت و مشخصی را نمیتوان برای آن تعیین کرد ولی استفاده کردن از انبار سرد به صورت دو نوع است:

  1. انبار سرد بالای صفر که برای نگه داری مواد غذایی و غذاهایی است که نیاز به منجمد شدن ندارند مانند لبنیات و سبزیجات و …
  2. انبار سرد زیر صفر که برای نگه داری موادی است که نیاز به منجمد شدن دارند مانند انواع گوشتها و غذاهای نیمه منجمد و …

بیشتر بخوانید : معرفی انواع کباب های ایرانی

  •  تجهیزات آماده سازی

فودکورت ها هم مانند تمام رستوران ها و مکان های سرو غذا برای آماده کردن سفارشات مشتریان خود به تجهیزات آماده سازی مواد اولیه غذا نیاز دارند در صورت نداشتن بهترین و بروزترین تجهیزات از رقیبان خود عقب می مانند. سرعت در تحویل سفارش با یک غذای لذیذ و با کیفیت باعث جذب مشتریان میشود و بدون داشتن تجهیزات آماده سازی مناسب و مرغوب این امر میسر نخواهد شد. پس یکی از مهمترین نکات در راه اندازی فودکورت خرید تجهیزات آماده سازی مدرن برای آشپزخانه است. تجهیزات آماده سازی طیف گسنرده ای دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.

  • میزهای آماده سازی غذا
  • تخته کار
  • اسلایسر
  • غذاساز
  • سبزی خورد کن
  • چرخ گوشت
  • میکسر یا مخلوط کن
  • و …

این تجهیزات از ابتدای نگه داری مواد اولیه و ترکیب یا برش و ارایه به مشتریان لازم و ضروری هستند.

  •  تجهیزات پخت

مهمترین و پر اهمیت ترین بخش ، پخت غذا است و در نتیجه تجهیزات پخت غذا در تجهیزات آشپزخانه های صنعتی است. آشپزها و سرآشپزها با این تجهیزات غذاهای موجود در منو را طبخ میکنند. طعم و کیفیت غذاهای آشپزها به کیفیت دستگاهها بستگی دارد و در موفقیت فودکورد و تمام مکان های سرو غذا.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی فودکرت به فضای که در اختیار دارد بستگی دارد و همچنین به غذاهایی که میخواهد در منو قرار دهد. یکی دیگر از معیار های تجهیزات میتواند حجم سفارش های روزانه باشد که درنتیجه به دستگاههای بزرگتر ، قوی تر و پر سرعت تری نیاز دارد . تجهیزاتی مثل فرها، سرخ کن، گرمخانه غذا، اجاق گازها و … .

ولی معمولا در فودکورت ها غذاهای فست فودی ساندویچ ها، کنتاکی، پیتزا و . . .  بیشتر سرو میشود و بیشتر طرفدار دارد و در نتیجه تجهیزات فست فودی مانند  معمولا در تمام فودکورت ها باید تهیه شود.

شما در ابتدای راه اندازی فودکورت باید مشخص کنید که قصد دارید در کدام قسمت کار کنید و سرویس دهی کنید و با توجه به آن منوی خود را مشخص کنید و با توجه به منو تجهیزات فودکورت را تهیه کنید.

  • تجهیزات نگهداری گرم مانند گرمخانه ها و …

تجهیزات نگهداری غذا برای حفظ و مواظبت از مواد اولیه خشک، گرم، تر، سرد ، ظروف پخت و مواد شوینده و …  سرو میباشد. در فود کورت ها برای نگهداری موادهای مختلف دستگاهها و ابزاری های مخصوصی و مکانهای بخصوصی باید تهیه و آماده کنید. تمام مواد اولیه باید طبق نوع و نیاز تفکیک شوند و در جاهای خاصی نگه داری شوند.

  •  تجهیزات سرو غذا

در فودکرت ها برای سرو غذا از تجهیزات سرو غذا که در تمامی رستوران ها و غذاخوری ها وجود دارد استفاده میشود. ولی بیشترین نوع سرو به صورت خط سلف سرویس است پس مهمترین تجهیزات در این حوزه خط کامل سلف سرویس است.

یکی از مزایای خط سلف سرویس این است که شما باتوجه به فضای موجود و نیاز و سلیقه خود میتوانید آنرا به صورت کاملا دلخواه در اندازه و ابعاد مورد نظر سفارش دهید. که از مهمترین تجهیزات سلف سرویس میتوان به انواع کانتر ها مانند کانتر قاشق و چنگال،ساده، نوشیدنی، سردو گرم، صندوق، سالاد و … اشاره کرد.

  •  تجهیزات شستشو

یکی دیگر از تجهیزات مهم و ضروری فودکرت ها تجهیزات شست و شو هستند ولی بهتر است بدانید که تجهیزات شست وشوی خانگی و معمولی برای اینکار مناسب نیستند و باید از تجهیزات صنعتی بخصوصی که همراه با مشاوره برای کسب و کار شما انتخاب میشوند تهیه کنید. تجهیزات شست و شوی صنعتی شامل ماشین های ظرف شویی ، سیخ شور صنعتی، سینک صنعتی،وان استیل شست و شو و … میباشد که بسیار حرفه ای ، پر سرعت ،مقاوم و قوی میباشند. این تجهیزات در زمان کوتاهی کار شستشوی شما را انجام میدهند و نیازهای روزانه شما را در حجم های کاری بسیار بالا براحتی رفع میکنند.

 نتیجه گیری

برای راه اندازی فودکورت که در دسته مشاغل پر درآمد قرار دارد ضوابط و قوانینی وجود دارد . که شما برای انجام این مراحل به درستی و اصولی نیاز به تجربه بالا و دانش دارید. اگر شما خودتان تجربه و دانش کافی در این زمینه را دارید میتوانید با رعایت اصول لازم قدمهای لازم را بردارید ولی اگر در این زمینه دانش کافی ندارید و نیاز به گرفتن مشاوه دارید باید با مشاوران و کارشناسان حرفه ای و با تجربه در این حوزه مشورت کنید. مشاوران و کارشناسان نگین طبخ خاورمیانه 24 ساعته آماده پاسخ گویی و راهنمایی شما در زمینه تجهیز کردن آشپزخانه های صنعتی هستند و در صورت نیاز میتوانید با ما تماس بگیرید.

بهترین فودکورت های تهران 

  • فود کورت برج میلاد
  • فودکورت پالادیوم
  • فود کورت ارگ تجریش
  • فودکورت پل طبیعت
  • فود کورت راه چوبی
  • فودکورت سانا
  • فود کورت کورش
  • فودکورت باشگاه انقلاب
  • فود کورت جام جم
  • فودکورت چارسو
  • فود کورت آرتمیس
  • فودکورت هایپراستار
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
02191014899
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت