یخساز صنعتی و انواع یخ |‌ ویژگی‌ها و کاربرد یخساز صنعتی

یخساز-صنعتی

معرفی یخساز صنعتی و انواع یخ

یکی از نیازهای روزانه اکثر مکان های صنعتی و تجاری یخ است . در این مقاله قصد داریم کاربرد یخساز صنعتی و انواع یخ را به شما معرفی کنیم. البته در ابن مقاله منظور ما از یخساز صنعتی ، یخساز حبه ای است. که همه با آن آشنایی دارند. پس برای دانستن اینکه یخساز صنعتی چیست ،چه تاریخچه ای دارد و انواع یخ کدام است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

از زمانهای گذشته تا کنون یکی از چالش های انسانها نگه داری مواد غذایی به مدت طولانی بوده است . به مرور زمان انسان های متوجه شدند که با داشتن سرما و نگه داری مواد غذایی در کنار سرما میتوان غذا را به مدت طولانی تری نگهداری کرد. در ایتدا انسانها از سردابها و یخچالهای طبیعی استفاده میکردند و با گذشت زمان های بسیار و پیشرفت تکنولوژی ابتدایی ترین درستگاههای تولید یخ شکل ابتداع شدند که بعد ها دستگاه یخساز صنعتی به صورت کاملتری در اندازه ها و مدل های مختلفی توسط ماشین آلات پیشرفته طراحی و تولید شد.

یخساز صنعتی چیست؟

به طور کلی دستگاه یخساز به دستگاهی گفته میشود که یکی از نیازهای مکان های صنعتی و تجاری است که برای مصارف روزانه آنها یخ تولید میکند. در مکان های تجاری و صنعتی برای استفاده در مواد غذایی، نوشیدنی های مختلف یا کاربردهای پزشکی روزانه به یخ زیادی نیاز است و ویترین هایی که یخ ها را برای استفاده به صورت بهداشتی و منجمد نگه داری کند که یخساز صنعتی تمام این فاکتورها را دارد و یک دستگاه کم حجم و زیبا است که نوع های مختلفی از یخ را بر طبق نیاز در حجم بالایی تولید میکند.

دستگاه یخساز صنعتی برای مکانهایی مانند رستورانها، مکان های پذیرایی، تالارها، کافه ها، کافی شاپ ها، آزمایشگاهها، بیمارستانها ، اداراه ها، آموزشکده ها و مکان های بسیار زیاد دیگری کاربرد دارد و امروزه استفاده از آن گسترش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : یخساز حبه ای

انواع یخساز- صنعتی

 

تاریخچه یخساز

اولین مدل از دستگاه های یخساز صنعتی یخساز های قالبی بودند. این یخ کیفیت بالایی نداشت و از نظربهداشتی هم مورد تایید وزارت بهداشت نبود.

در گذشته همین کارخانه های یخساز صنعتی اقدام به تولید یخ می کردند و کارخانجات و کارگاه هایی که نیاز به یخ داشتند با خریداری یخهای قالبی بزرگ و خرد کردن آن برای نوشیدنی یا استفاده های دیگر مورد مصرف قرار می دادند. این کارخانه های یخسازی ،یخ مورد نیاز کارخانه جات و کارگاه هایی  که به صورت مداوم نیازمند یخ بودند را تامین میکرد ، آنها یخ را در ابعاد بزرگ خریداری میکردند و با خرد کردن یخ ها برای انواع مصارفها استفاده میکردند.

دستگاه یخساز در سال 1840 اختراع شد و استفاده ابتدایی آن برای خنک کردن نوشیدنی ها، حمل کردن گوشت منجمد و مواد فاسد شدنی بود.

تاریخچه-یخساز

همانطور که گفته شد اولین یخساز در سال 1840 توسط شخصی به نام جان گوری ساخته شد . جان گوری یک فیزیک دان بود و در سال 1851 ماشین یخساز خود را که ساخت آن تکمیل شده بود به ثبت رساند.

در ابتدا ساخت ماشین یخساز با استقبال چندانی روبه رو نشد و توسط رقیبانی مانند فردریک تودور مسخره شد . ولی فریدریک تودور بسیار باهوش بود و برای اینکه در فروش احتمالی این ماشین بی نصیب نباشد یک کمپین علیه جان گوری راه اندازی کرد و پس از تلاش بسیار در چند سال متاسفانه فریدریک تودور آقای جان گوری را از لحاظ مالی ورشکسته کرد.

دو سال بعد شخصی به نام الکساندر تونینگ با آزمایشگاهی مجهز آزمایشهای بسیاری را بر روی سیستم تبرید انجام داد و حق امتیاز اختراع خود را که ماشین یخساز با کارکردی متفاوت بود را دریافت کرد. الکساندر توینینگ بعدها روشی برای تولید کردن فله ای یخ به روش مصنوعی را ابداع کرد.

 

در کشور استرالیا در سال 1851 شخصی به نام جیمز هریسون به ماشین های تولید یخ بسیار علاقه مند شد . جیمز هریسون در یک چاپ روزنامه مشغول بکار بود و باعلاقه مندی جدیدش شروع به کار بر روی اتر فشرده  و سیستم های تبرید کرد. ایشان بعد از سه سال کار و آزمایشهای زیاد توانست دستگاه تولید یخ با ظرفیت 3 تن در یک روز را بسازد . جیمز هریسون همچنان آزمایشات خود را ادامه داد و در طراحی سیستم یخساز و استراتژی هما تولید سرما اعتبار زیادی بدست آورد . جیمز با دستگاههایی که ساخت توانست کاری کند که گوشت های یخ زده براحتی به تمام نقاط دنیا فرستاده شوند.

امروزه انواع بسیار زیادی در حال تولید شدن هستند . مثلا بعضی از مدهای یخساز در داخل یخچال ها قرار دارند و برخی دیگر دستگاههای کوچک قابل حمل هستند. بعضی دیگر از دستگاه های یخساز استاده و مستقل هستند.

 

کاربرد یخ ساز صنعتی

یخساز صنعتی روزانه مقدار زیادی یخ را با سرعت زیادی تولید میکند . این دستگاه به صورتی طراحی و تولید میشود که در شرایط سخت و در تمامی محیط ها با هر نوع آب و هوایی براحتی کار میکند .این دستگاه در اندازه ها و ابعاد متنوعی تولید میشود و که هرکدام برای تولید نوعهای متنوعی از یخ ها است. استفاده از این دستگاهها باعث صرفه جویی در زمان و برق میشود.

این دستگاه در صنایع دیگری بجر صنایع غذایی کاربرد دارد صنایعی مانند:

سیستم های برودتی و سرمایشی بتن، تجهیزات بچینگ پلنت، صنایع شیلات و آبزیان، صنایع شیمیایی و دارویی،فراورده های گوشتی، مواد غذایی فاسد شدنی ، مصرف روزانه و نوشیدن و …

 

شرکت تجهیزات نگین طبخ خاورمیانه یکی از بهترین ارائه‌کنندگان تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که شما به راحتی با مراجعه به سایت آن‌ها می‌توانید علاوه بر بررسی کامل یخساز‌های متفاوت به صورت آنلاین یخساز خود و انواع تجهیزات برودتی را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگین طبخ، به صفحه اصلی بروید.

ویژگی های یخساز حبه ای صنعتی نگین طبخ خاورمیانه

از ویژگی های بسیار مهم این یخساز حبه ای صنعتی موارد زیر را میتوان نام برد:

  • جنس بدنه یخساز صنعتی تمام استیل است . البته در صورت سفارش شما در هلدینگ نگین طبخ خاورمیانه میتوان به صورت فایبرگلاس طراحی و ساخته شود.
  • یخساز حبه ای صنعتی قابلیت تولید در ابعاد و طرفیت های کاملا سفارشی را دارد.
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش میباشد.
  • دارای یک مخزن نگه داری مخصوص یک میباشد.
  • برداشت یخ از مخزن بسیار آسان و بدون دردسر است.
  • بسیار آسان نصب و راه اندازی میشود.
  • پمپ دستگاه قابلیت چرخش در دو جهت را دارد.
  • پمپ دستگاه یخساز در اساس ظرفیت دستگاه و استراتژی صرفه جویی نصب میشود.
  • برای تولید یخ دارای قالب های مختلفی است.
  • این دستگاه سیستم رسوب گیر بسیار پیشرفته دارد.
  • دارای پمپ تخلیه و شیر برقی است.
  • دارای دسترسی آسان و سریع به شیلنگ است که کار تعمیر یا تعویض آنرا بسیار ساده میکند.
  • سترسی به شیلنگ،تعویض و یا تعمیر بسیار آسان است.
  • دارای 2 مدل تابلو برق مکانیکی و الکتورنیکی است.

ظرفیت یخساز حبه ای صنعتی

همانطور که در بخش های قبلی توضیح داده شد یخساز حبه ای در ابعاد و ظرفیت های مختلفی ساخته میشود.استاندارد ترین ظرفیت های تولید این دستگاه در داخل کشور عبارتند از:

  • 32  کیلویی با ظرفیت ۹ کیلو
  • 50 کیلویی با ظرفیت ۲۵ کیلو
  • 100 کیلویی با ظرفیت ۶۰ کیلو
  • 155  کیلویی با ظرفیت ۶۵ کیلو
  • 200 کیلویی با ظرفیت ۹۰ کیلو
  • 300 کیلویی
  • 350 کیلویی
  • 400  کیلویی
  • 500  کیلویی سفارشی
  • یخساز صنعتی 1 تنی و بیشتر سفارشی

علاوه بر دستگاه یخساز صنعتی که در داخل کشور تولید میشود ، دستگاه یخساز در طیف گسترده ای توسط شرکت های معتبر جهانی ساخته میشوند که از محبوب ترین و پر طرفدارترین آنها میتوان به شرکت های زیر اشاره کرد

شرکت های ایتالیایی الکترولوتوس (Electrolux) ، اسکاتمن (Scotsman)، ان تی اف (NTF)، برما (BREMA)، زانوسی (ZANUSSI)  که شرکت های بسیار معتبر و نامداری در زمینه تولید یخساز صنعتی هستند .

برای خرید یخساز صنعتی ابتدا باید چند نکته مهم را بدانید که میتوانید با مشورت با کارشناسان مجرب و مناسب و قابل اعتماد در حوزه سیستم های برودتی ، سرمایشی تمام نکات و جوانب را بررسی کرده و خرید با اطمینانی را انجام دهید.

از مهمترین نکات در خرید یخساز صنعتی این است که باید ابتدا انواع یخ ها را بشناسید،  نیاز خود را شناسایی کنید ، ظرفیت مورد نیاز روزانه خود را تخمین بزنید ، ابعاد مناسب برای محیط خود را انتخاب کنید و نکات بسیار دیگری که باید با کارشناسان این حوزه تک تک آنها را طبق نیاز خودتان بررسی نمایید.

در اینجابه صورت مختصر شما را با انواع یخ ها آشنا مینماییم.

انواع-یخ

انواع یخ 

قبل از اینکه به تجهیزات فکر کنید، مهم است که نوع یخ مورد نیاز خود را بدانید. از دوره‌ای که تنها یخ موجود، مکعب شکل کلیشه ای بود، مدت‌ها گذشته است. اکنون تولیدکنندگان می‌توانند انواع شکل‌های یخ را در طیف وسیعی از اندازه‌ها ارائه دهند که هر کدام برای مصارف مختلف مناسب است. همه انواع یخ دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، چه به دلیل تکنیک‌های تولید و چه به دلیل محتوای آب که آن‌ها را به بهترین وجه برای هر کاربرد متمایز مناسب می‌کند.

 

 

در اینجا مروری مختصر از انواع یخ آورده شده است.

یخ مکعبی یا یخ حبه‌ای (  Cubes / Dice   )

این نوع یخ که به آن یخ مکعبی گفته میشود از استاندارد ترین انواع یخ است که بسیار آرام ذوب میشود و به سرعت سرد میکند . یخ مکعبی از محبوب ترین نوع یخ است و در کافی شاپ ها و رستوران ها بسیار پر مصرف است. تقریبا بیشتر انواع یخساز ها یخ های مکعبی را در اندازه های مختلف تولید میکنند.

یخ پولکی و برفکی  ( Flaked / Shaved )

یخ پولکی و برفکی بسیار ساده تولید میشود. این یخ در دمای کمتر از صفر درجه تولید میشود و روش تولید این نوع یخ این است که یک بلوک یخ جامد به براده های خرد شده یخ تبدیل میشود که امکان دارد در ماهی فروشی ها آن را بسیار دیده باشید . از صنایع پر استفاده این یخ میتوان آزمایگاهها و صنایع پرشکی را نام برد.

یخ برفکی و پولکی باری خنک کردن نوشیدنی ها در سطل ها و برای استفاده در کوکتل ها هم بسیار پر مصرف هستند.

 یخ  ( Nugget / Cubelet  )

این نوع یخ های پودری بسیار نرم و جویدنی هستند که بخشی از کالاهای ارزمند بیماستان ها برای ساختن کمپرس سرد هستند . البته برای اسلاشی که نوعی نوشیدنی بسیار خوشمزه است هم عالی است.

یخ هلال (Crescent)

یخ هلال که گاهی اوقات به آن یخ نیمه ماه هم گفته میشود به شکل هلال است که پایین آن صاف و بالای خمیده ای دارد. این یخ دارای ضکل منحصر به فردی است که هم دیرتر ذوب میود و هم طرفداران بسیار زیادی دارد

یخ کُره‌ای شکل یا توپی Sphere / Ball 

این یخ های کروی دارای ساختاری هستند که بسیار آهسته تر از یخ های مکعبی ذوب میشوند و به حدی طرفدار پیدا کرده اند که به سرعت در حال جایگذین شدن یخ های مکعبی هستند.

 یخ گلوله  Bullet

این نوع یخ ها که از نامشان هم مشخص است به شکل گلوله هستند و سریعتر از یخ های دیگر ذوب میشوند به دلیل اینکه نرم تر از سایر یخ ها هستند. این یخ ها برای جویدن بسیار ایده آل هستند.

یخ  Gourmet

این مدل یخ ها با بدنه این به شکل استوانه و دارای لبه های برجسته ساخته میشود. این یخ  شکل و زراحی متفاوتی دارد که بسیار کریستالی ، ماندگار،سخت و سرعت ذوب پایین است.

یخ قلبی و ستاره‌ای

این نوع یخ ها دارای شکلهای بسیار جذاب و زیبایی نسبت به یخ های دیگر هستند و برای رستوران ها و کافه هایی که میخواهند ویژه و منحصر به فرد باشند ایده آل هستند.

یخ خرد شده

این یخ که به وسیله یک دستگاه جداگانه به نام یخ شکن تولید میشود برای اسلاشی، کوکتل و اسموتی بسیار عالی است .

یخ «Scale»

یخ scale  مانند یخ پودری است و میتوان گفت که به عنوان سردترین نوع یخ شهرت دارد و در دمای منفی 12 درجه سانتی گراد تولید میشود.

انواع دستگاه یخساز

دستگاه های یخساز در دو نوع یکپارچه و مدولار دسته بندی میشود . اینکه چه دستگاه یخسازی برای شما مناسب است بستگی به موارد زیادی دارد . یخساز اصلی یا یکپارچه معمولا ظرفیت کمتر دارد و معمولا بر روی پیشخوان ها قرار داده میشود و برای مکانهایی با تقاضای متوسط و کم مناسب است . یخساز مدولار دارای ظرفیت زیادی هستند و برای مکانهای با تقاضای بالا بسیار مناسب و پاسخگو میباشند ولی جای بیشتری را هم نیاز دارند .

هنگامی که سبک یخ مورد نیاز خود را  انتخاب کردید،نوبت به انتخاب و خرید نوع دستگاهی است که برای کسب و کار شما بهترین کارایی را دارد.

یخساز-صنعتی-نگین-طبخ-خاورمیانه

خرید یخ ساز

نکات مهمی که در خرید یخساز باید  به آنها توجه کنید :

  1. انتخاب اندازه مناسب دستگاه یخساز
  2. انتخاب شکل ظاهر یخ برای کسب و کار شما
  3. بررسی فضای محیط کسب و کارخود
  4. تأمین زهکشی مناسب
  5. بررسی تنظیمات الکتریکی صحیح دستگاه
  6. بررسی کندانسور مناسب
  7. گارانتی  و خدمات پس از فروش
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02191014899
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت