چگونه استیل استنلس را تمیز کنیم؟

نحوه-تمیز-کردن-استنلس-استیل

چگونه استیل استنلس را تمیز کنیم؟

استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ یکی از آلیاژ پر استفاده در آشپزخانه های صنعتی است و می توان گفت که تمام تجهیزات آشپزخانه صنعتی با کیفیت از این آلیاژ ساخته می شوند. این یک آلیاژ بسیار بادوام، مقاوم، مستحکم و بهداشتی و آنتی باکتریال است،به همین دلیل برای ساخت تجهیزات صنعتی بسیار مناسب می باشد. علاوه بر مزایای ذکر شده درباره این آلیاژ یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن سهولت در نظافت و تمیز شدن است. البته که استنلس استیل یک فلز کاملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری نیست و لازم به ذکر است که اگر به درستی از آن مراقبت نشود ممکن است شروع به پوسیدگی و زدگی کند. خوشبختانه مراقبت صحیح از ظروف فولادی ضد زنگ، ظروف آشپزی، میز کار، سینک ظرفشویی و تمام تجهیزاتی که با آلیاژ استنلس استیل ساخته می شوند بسیار آسان است. در ادامه بهترین نکات درباره سوال چگونه استیل استنلس را تمیز کنیم  را برای تمیز کردن فولاد ضد زنگ و حفظ ظاهری عالی برای تجهیزات، ظروف پخت و پز و ظروف تخت را برایتان گردآوری نموده ایم پس تا پایان مقاله نحوه تمیز کردن استنلس استیل با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : ایمنی آشپزخانه صنعتی | بررسی نکات مهم آن

انواع استیل استنلس یا فولاد ضد زنگ

قبل از پرداختن به نحوه تمیز کردن استنلس استیل بهتر است ابتدا با انواع استنلس استیل آشنا شوید. برخلاف آهن یا فولادی که به راحتی خورده می شوند، فولاد ضد زنگ حاوی فلزات اضافی مانند کروم و نیکل است. البته این بسیار مهم است که فولاد ضد زنگ را با فولاد گالوانیزه اشتباه نگیرید، فولاد گالوانیزه یک فولاد ساده با لایه ای از روی است که روی سطح آن قرار گرفته است. استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ انواع مختلفی دارند که هرکدام برای استفاده در صنعتی خاص ساخته شده است. دو مورد از رایج‌ترین مواردی که در صنعت خدمات غذایی استفاده می شود، سری‌های 400 و سری 300 هستند.

  • فولاد ضد زنگ سری 400 حاوی کروم است.
  • فولاد ضد زنگ سری 300 حاوی کروم و نیکل برای دوام عالی و مقاومت در برابر خوردگی است.

برای توضیح درباره استنلس استیل بدون اینکه وارد جزئیات بسیار تخصصی شوید لازم است بگوییم که این آلیاژ با درصد های مختلفی از کروم و نیکل ساخته می شود و هرچه در صد این فلز ها بیشتر باشد باعث ساخته شدن آلیاژی بسیار مقاوم و مستحکم می شود و به همین دلیل با تغییر دادن درصد نیکل و کروم تولید کننده گان انواع مختلفی از استنلس استیل را تولید کرده اند. در واقع جالب است بدانید که افزودن نیکل و کروم در واقع باعث تغییر در ساختار آن در سطح اتمی می شود و یک لایه نامرئی روی سطح ایجاد می کند که از فلز در برابر خوردگی محافظت می کند. از آنجایی که این لایه تنها یک میلیونم اینچ ضخامت دارد، در صورت سوء استفاده ممکن است آسیب ببیند. به طور کلی سه چیز اساسی می تواند به این لایه محافظ آسیب برساند و به خوردگی اجازه دهد:

  1. سایش مکانیکی – هر چیزی که می تواند سطح فولاد را خراش دهد، از جمله پشم فولادی، برس های سیمی، و خراش ها
  2. رسوبات و آب – آب سختی که روی سطح می نشیند لکه های آب باقی می گذارد و می تواند لایه محافظ و همچنین رسوبات غذا را بشکند.
  3. کلریدها – در آب، غذا، نمک خوراکی یافت می شود، اما عمدتاً در بسیاری از پاک کننده های خانگی و صنعتی یافت می شود.

بیشتر بخوانید : دسته بندی تجهیزات آشپزخانه

نظافت-فولاد-ضد-زنگ

بیشتر بخوانید : هرآنچه که درمورد تجهیزات صنعتی جهت شست و شو باید بدانید

چگونه تجهیزات استیل استنلس یا فولاد ضد زنگ را تمیز کنیم؟ نحوه تمیز کردن استنلس استیل

تمیز کردن منظم میز کار، سینک ظرفشویی و سایر تجهیزات از جنس استنلس استیل بسیار مهم است و در سلامت  و طول عمر این آلیاژ تاثیر بسزایی خواهد داشت. از مهمترین نکات در نحوه تمیز کردن استنلس استیل به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • از مهمترین نکات نحوه تمیز کردن استنلس استیل استفاده از ابزار مناسب تمیز کردن می باشد به این صورت که پارچه های نرم، میکروفیبر، اسفنج ها یا پدهای تمیزکننده پلاستیکی برای اینکار بسیار مناسب و بهترین هستند. از استفاده از هر چیزی که ممکن است سطح را خراش دهد خودداری کنید.
  • با خطوط پولیش تمیز کنید: فولاد ضد زنگ معمولاً دارای یک “دندانه” است که می توانید آن را در یک جهت یا جهت دیگر مشاهده کنید. اگر می توانید خطوط را ببینید، همیشه بهتر است موازی آنها را بشویید یا پاک کنید، به خصوص اگر از چیزی ساینده تر از پارچه یا پاک کننده استفاده می کنید.
  • از مواد شیمیایی پاک کننده مناسب استفاده کنید: بهترین پاک کننده برای فولاد ضد زنگ حاوی مواد شیمیایی قلیایی، قلیایی کلردار یا غیرکلرید است. شرکت های شیمیایی هستند که انواع پاک کننده ها و جلا دهنده های فولاد ضد زنگ را ارائه می دهد که به طور خاص برای فولاد ضد زنگ طراحی شده اند.
  • پاک کننده هایی هستند از آئروسل استفده می کنند. آئروسل بر پایه آب است که مانند پاک کننده های روغنی کثیفی را جذب نمی کند. برای تجهیزات آشپزخانه صنعتی و  تجاری عالی است!
  • نوع دیگری از پاک کننده ها برای  استیل ضد زنگ مایع می باشند که بر پایه ی روغن هستند اما برای استفاده در آشپزخانه تجاری شما مناسب ترین گزینه نیستد. ما آنها را برای استفاده در قسمت هایی که با چربی سنگین آغشته هستند، مانند نزدیک سرخ کن توصیه نمی کنیم، زیرا در واقع چربی و گرد و غبار را جذب می کند. همچنین، پس از استفاده از سطوحی که با مواد غذایی تماس دارند، باید آن را کاملاً بشویید.
  • نحوه  ضد عفونی کردن فولاد ضد زنگ را بدانید: QuikSan نوبل یک ضدعفونی کننده آماده برای استفاده است که به فولاد ضد زنگ آسیب نمی رساند. فقط ذرات بزرگ غذا را از سطحی که قرار است ضدعفونی شود جدا کنید، سپس این نواحی را کاملا با آب بشویید و مواد شیمیایی را روی سطح آسیب دیده اسپری کنید. محل را برای چند دقیقه خیس کنید و اجازه دهید تخلیه شود و در هوا خشک شود. ضدعفونی کننده را از روی سطح تمیز شده شستشو یا پاک نکنید.
  • تاثیر آب سخت را به حداقل برسانید: اگر آب سخت دارید، احتمالاً داشتن یک سیستم نرم کننده آب بهترین گزینه است. با این حال، اگر آب سخت دارید و نمی‌توانید آن را در کل دستگاه خود تصفیه کنید، بهتر است اجازه ندهید آب برای مدت طولانی روی سطوح فولادی ضد زنگ شما بماند.

بیشتر بخوانید : تجهیزات آشپزخانه صنعتی با کیفیت

بررسی-نکات-نظافت-استنلس- استیل

بیشتر بخوانید: کاهش ضایعات غذا در رستوران ها

مراقبت از تجهیزات فولاد ضد زنگ و نحوه تمیز کردن استنلس استیل

یکی دیگر از نکاتی که در مقاله نحوه تمیز کردن استنلس استیل باید به آن بپردازیم، نگهداری و مراقبت از محصولات فولادی ضد زنگ است که برای جلوگیری از زنگ زدگی و پیری بسیار مهم است. اگر زنگ زدگی یا آسیب رخ دهد، این امر می تواند منجر به آلودگی محصولات غذایی، بیماری و مشکلات ساختاری در تجهیزات فولاد ضد زنگ شما شود. هنگام مراقبت از فولاد ضد زنگ این نکات را در نظر داشته باشید:

  • اقلام فولادی ضد زنگ خود را در محیطی نگهداری کنید که باعث خوردگی نشود. از دماهای بالا، رطوبت، مناطق غنی از کلرید و کمبود اکسیژن اجتناب کنید.
  • جلوگیری از خراشیدگی اگر تورفتگی در فولاد ضد زنگ ایجاد شود، می تواند رطوبت را به دام بیندازد و باعث زنگ زدگی شود.
  • فولاد ضد زنگ را به طور منظم تمیز و جلا دهید. تمیز کردن تجهیزات خود پس از هر بار استفاده، خطر تجمع مواد غذایی سوخته یا خشک شده را از بین می برد و همچنین سطح صافی برای پولیش فراهم می کند. صیقل دادن اکسید کروم را ثابت نگه می دارد تا زنگ نزند.

بیشتر بخوانید : اهمیت طراحی داخلی رستوران ها

نحوه حذف زنگ از تجهیزات فولاد ضد زنگ

یکی دیگر از نکاتی که در مقاله نحوه تمیز کردن استنلس استیل باید به آن بپردازیم، نحوه حدف زنگ است ، باید بدانید که استنلس استیل ها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها دارای درصد بسیار پایینی از نیکل و کروم می باشند و در نتیجه دارای مقاومت پایین ترین می باشند و در صورت نگه داری و نظافت غیر صحیح امکان زدگی و کاهش عمر و سلامت آنها وجود دارد البته در این نوع حتی با تمیز کردن و مراقبت مناسب، لکه های زنگ زدگی می توانند در مدت زمان طولانی ایجاد شوند. مراحل زیر بهترین نکات در نحوه تمیز کردن استنلس استیل و همچنین حذف زنگ از این آلیاژ می باشد.

  • علت خوردگی را مشخص کنید. چه به دلیل ساییدگی های مکانیکی، رسوبات، آب، یا کلریدها/مواد شیمیایی باشد، باید مشخص شود که چه چیزی باعث خوردگی می شود تا بتوانید مراقبت و تمیز کردن خود را اصلاح کنید تا در آینده از آن جلوگیری کنید.
  • از یک پد بدون خش برای از بین بردن زنگ زدگی محصول استفاده کنید. هیچ گونه رطوبت یا مواد شیمیایی روی پد اعمال نکنید. فقط از پد فلزی استفاده کنید. به آرامی با دانه های فولاد ضد زنگ مالش دهید.
  • نکته حرفه ای: پد را در یک نقطه که فولاد ضد زنگ در آن نیست آزمایش کنید تا میزان فشار وارده را احساس کنید و با دقت بیشتری کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : نکات مهم برای نگهداری مواد غذایی در تابستان

آموزش-تمیز-کردن-استنلس-استیل

بیشتر بخوانید : انواع مخزن های استیل | کاربرد مخزن های استیل

 

چگونه خط و خش را از تجهیزات فولاد ضد زنگ پاک کنیم

یکی دیگر از نکاتی که در مقاله نحوه تمیز کردن استنلس استیل باید به آن بپردازیم، نحوه پاک کردن خط و خط بر روی استنلس استیل است، در حالی که فولاد ضد زنگ بسیار بادوام است، برخی از انواع آن ضد خش نیست. خوشبختانه، خراش‌های ریز و جزئی را می‌توان با محصولاتی که احتمالاً قبلاً دارید، بر روی لوازم فولادی ضدزنگ از بین برد.

  1. با تمیز کردن سطح با یک پارچه میکروفیبر و پولیش استیل ضد زنگ شروع کنید تا هرگونه آلودگی و زباله را پاک کنید.
  2. از یک پاک کننده غیر ساینده و یک اسفنج نرم یا پد تمیز کننده برای رفع خراش استفاده کنید.
  3. برای خراش‌های عمیق‌تر، از یک پد درشت‌تر برای برداشتن خراش استفاده کنید.
  4. مطمئن شوید که فقط در جهت دانه ها پاک کنید تا از آسیب بیشتر به سطح جلوگیری شود.
  5. در صورت استفاده از پودر، قبل از استفاده با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر شود.
  6. پس از رفع خراش ها و آثار ناخواسته، سطح را با پاک کننده پولیش استیل ضد زنگ تمیز و صیقل دهید.

نحوه تمیز کردن ظروف فولادی ضد زنگ

یکی از مهمترین نکات در نحوه تمیز کردن استنلس استیل افزایش دوام و طول عمر این آلیاژ است، اگر نکات زیر را در نظر داشته باشید، سطح ظروف فولاد ضد زنگ دوام بیشتری خواهند داشت و دارای ظاهر بهتری خواهند بود:

  • در اسرع وقت تمام مواد غذایی باقی مانده را از سطح ظروف خود خارج کنید.
  • تقریباً 20 دقیقه از قبل خیس کنید.
  • پودر شوینده مناسب یک انتخاب عالی برای خیساندن ظروف فولاد ضد زنگ شما است.
  • پودر مورد نظر به خاک نفوذ کرده و آن را اشباع می کند تا در چرخه شستشوی شما حذف موثرتری داشته باشد.
  • فراموش نکنید که محلول خیساندن خود را پس از چند دوره تغییر دهید. در غیر این صورت مواد شیمیایی و ذرات غذا جمع شده و اثربخشی آن را کاهش می دهد.
  • مانند تمام فولادهای ضد زنگ، آب سخت و مواد شوینده با کلرید بالا در نهایت لایه محافظ را از بین می برند. تا زمانی که از روش های مناسب خیساندن و خشک کردن پیروی می کنید و ماشین ظرفشویی شما به درستی آبکشی می کند، هرگونه شوینده و ضدعفونی کننده با کیفیت بالا نباید به ظروف تخت شما آسیب برساند.

چگونه-استیل-استنلس-را-تمیز-کنیم

نحوه تمیز کردن ظروف استیل ضد زنگ

بیشتر نکات کلی که برای نحوه تمیز کردن استنلس استیل وجود دارد در مورد ظروف استیل نیز صدق می کند و علاوه بر آنها چند نکته دیگر را لازم است ذکر کنیم:

  1. تماس مستقیم با نمک می تواند باعث ایجاد حفره شود – همیشه نمک را به آب جوش اضافه کنید تا حل شود.
  2. ظروف پلاستیکی، چوبی یا سیلیکونی/لاستیکی آسیب به سطح را به حداقل می رساند.
  3. ظروف پخت و پز اگر با دست با آب گرم و صابون شسته شوند عمر بیشتری خواهند داشت. همیشه در جهت دانه های فلز مالش دهید.
  4. ظروف آشپزی را قبل از اولین استفاده نمک بزنید (منظور استفاده از محلول آب نمک است). هر چند وقت یکبار که لازم است تکرار کنید.
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02191014899
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت