همه چیز درباره غذای خیابانی + بهترین غذاهای خیابانی در آسیا

همه-چیز-درباره-غذاهای-خیابانی

غذای خیابانی چیست؟

غذاهای خیابانی غذاهایی هستند که توسط فروشندگان در مکان های عمومی به فروش می رسند. نه بر خلاف کامیون های مواد غذایی، فروشندگان غذای خیابانی را می توان در مکان های مختلفی از جمله بازارها، نمایشگاه ها و سایر رویدادهای خاص پیدا کرد. غذاهای خیابانی راحت و مقرون به صرفه هستند، به اشکال مختلفی وجود دارند و از دسته غذاهایی هستند که در کشورهای مختلف و فرهنگ های مختلف بسیار  محبوب می باشند. در این مقاله که توسط گروه صنعتی نگین طبخ خاورمیانه که در عرصه تولید و فروش انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی فعالیت می کنند گردآوری شده است به شرح تمامی نکات و انواع غذاهای خیابانی خواهیم پرداخت. در این مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی را برای علاقه مندان و افرادی که قصد دارند به زودی و یا در آینده کسب و کار خود را در حوزه غذاهای خیابانی راه اندازی کنند به صورت کامل ذکر نموده ایم پس برای دانستن اینکه غذاهای خیابانی چه غذاهایی هستند و انواع آنها کدام است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

غذای خیابانی چگونه غذاهایی هستند؟

در مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی ابتدا به بررسی اینکه غذاهای خیابانی چه نوع عذاهایی هستند می پردازیم و سپس به معرفی غذاهای خیابانی آسیایی خواهیم پرداخت. برای همه ما تداعی کلمه غذاهای خیابانی فقط غذاهایی فست فودی است و جالب است بدانید که غذاهای خیابانی انواع مختلفی دارند و فقط به فست فود محدود نشده اند و اشکال مختلف و متنوعی دارند. در مورد غذاهای خیابانی جز اینکه توسط  فروشندگان در مکان های عمومی فروخته می شود، یک چیز خاص و ویژگی های خاص وجود ندارد.  می توان غذاهای خیابانی را بر اساس انواع ویژگی های مختلف دسته بندی کرد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • آمادگی: به طور کلی غذاهای خیابانی را می توان به محض خرید میل کرد. فروشندگان برای مشتریان خود غذا درست می کنند و در محل سرو می کنند.
  • نحوه فروش: غذای خیابانی معمولاً توسط فروشندگانی که از کامیون حمل غذا، گاری، یا استند استفاده می‌کنند، فروخته می‌شود.
  • هزینه: اگرچه قیمت ها بسته به موقعیت مکانی شما می تواند متفاوت باشد، اکثر غذاهای خیابانی نسبتا ارزان هستند.
  • زمان انتظار: در بیشتر موارد، زمان انتظار برای غذاهای خیابانی به طور قابل توجهی کمتر از سفارش از رستوران است. بسیاری از غذاهای خیابانی در هنگام فروش آماده می شوند، در حالی که برخی دیگر را می توان به سرعت پخت.

غذاهای-خیابانی

بیشتر بخوانید : معرفی انواع کباب های ایرانی

غذاهای خیابانی آسیایی

اگرچه در سراسر دنیا از این نوع غذاها لذت می برند، اما غذاهای خیابانی به ویژه در کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا بسیار محبوبتر هستند. خیابان های شهر در کشورهایی مانند هند، چین، ویتنام و تایوان اغلب مملو از فروشندگانی است که به دنبال غذا دادن به مشتریان گرسنه هستند. مهم نیست از کجا آمده اید، به احتمال زیاد یک فروشنده غذای خیابانی چیزی متناسب با اشتهای شما خواهد داشت. در زیر، غذاهای محبوب خیابانی از انواع کشورهای جنوب شرقی آسیا را بررسی خواهیم کرد.

غذاهای خیابانی هند

به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان، غذاهای هندی ترکیبی از مواد غذایی فرهنگ های مختلفی و سلایق مختلف هستند.در هندوستان پیشینه ها و فرهنگ های مختلف را می توان از طریق غذاهای خیابانی آنها مشاهده کرد. در زیر، ما برخی از محبوب ترین انواع غذاهای خیابانی هند را معرفی خواهیم کرد :

  • دابلی: دابلی که به طور گسترده ای یک غذای میان وعده محبوب در هند به حساب می آید، برای اولین بار در دهه 1960 معرفی شد. این غذا شامل یک نان است که با پر کردن سیب زمینی و چاشنی های مختلف از جمله انار یا بادام زمینی بوداده پر شده است. بسته به ترجیحات مشتریان، پر کردن می تواند به صورت تند یا شیرین باشد.
  • کتی رول: اصالت این غذای خیابانی محبوب در دهه 1930 سرچشمه گرفت و از آن زمان تا کنون غذای مورد علاقه مردم در سراسر جهان شده است. اجزای اصلی یک رول کتی کباب و نان پاراتا است. کباب را می توان از انواع گوشت های مختلف از جمله مرغ، گوشت گاو یا گوسفند تهیه کرد، در حالی که نان پاراتا یک نوع نان تخت است. پس از آماده شدن ظرف در کاغذ پیچیده می شود و به دست مشتری می رسد.
  • میسال: دو نوع اصلی میسال وجود دارد که عبارتند از میسال پاو و پونری میسال. میسال پاو به خاطر طعم تندش معروف است و در کنار پاو که نوعی نان رول هندی است سرو می شود. برعکس، پونری میسال به طور سنتی به عنوان یک غذای صبحانه در نظر گرفته می شود، اگرچه می توان آن را به عنوان میان وعده نیز در اواخر روز میل کرد. ارزش غذایی و هزینه ارزان میسال به محبوبیت آن کمک فراوانی کرده است.
  • کاچوری: کاچوری که گاهی به صورت کاچائوری یا کاچودی نوشته می‌شود، در سراسر هند و بخش‌هایی از آسیای جنوبی رایج است. این غذای خیابانی سرخ شده را می توان با استفاده از آرد همه منظوره یا سبوس دار تهیه کرد و در انواع مختلف یافت می شود. برخی در شربت غوطه ور می شوند، برخی دیگر با فلفل و پودر چیلی طعم دار می شوند و برخی حتی با نارگیل تهیه می شوند.

انواع-غذاهای-خیابانی-در-دنیا

غذاهای خیابانی چینی

در این بخش از مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی به غذاهای خیابانی چین می پردازیم.کشور چین، که بیش از 3.7 میلیون مایل وسعت دارد، دارای انتخاب گسترده ای از غذاهای خیابانی است. هر روز صبح، خیابان‌های شهر با مسافران، عابران پیاده و فروشندگان غذای خیابانی زنده می‌شوند. با مناطق و اقلیم های مختلف، غذاهای آنها منعکس کننده انواع طعم های متمایز و تنوع غذایی است. برخی از محبوب ترین غذاهای خیابانی چینی عبارتند از:

  • جیان بینگ: اغلب به عنوان کرپ چینی شناخته می شود، جیان بینگ (تلفظ JEN-bing) یکی از محبوب ترین صبحانه های چینی است. فروشندگان را می توان تقریباً در هر شهر بزرگ در سراسر کشور پیدا کرد. در حالی که بسیاری از مردم ممکن است طعم های شیرین را با کرپ ها مرتبط کنند، جیان بینگ طعم متفاوتی را ارائه می دهد. این غذا را می توان با استفاده از چندین ترکیب مختلف تهیه کرد که برخی از محبوب ترین آنها شامل تخم مرغ، پیازچه، ژامبون و پیاز می باشد.
  • جیائوزی: جیائوزی نوعی پیراشکی است که معمولاً در چین و سایر کشورهای اطراف از آن لذت می برند. اگرچه این غذا بیشتر مترادف با سال نو چینی است، بسیاری از مردم همچنان در طول سال از آن لذت می برند. آنها اغلب با ترکیبی از گوشت چرخ کرده و سبزیجات پر می شوند و گاهی اوقات در کنار روغن کنجد یا سرکه سیاه سرو می شوند.
  • بائوزی: بائوزی که به نان چینی نیز معروف است، در دو نوع نان بزرگ و نان کوچک عرضه می شود. انواع نان بزرگ معمولاً در غذاهای خیابانی سرو می‌شود، در حالی که انواع نان‌های کوچک معمولاً در رستوران‌ها سرو می‌شود. بائوزی معمولاً با گوشت یا سبزیجات پر می‌شود و می‌توان آن را در کنار سرکه، سس سویا و سایر غذاهای مختلف میل کرد.
  • چوان: این غذای محبوب چینی که گاهی به صورت چوانر نوشته می‌شود، شبیه کباب است. این شامل تکه‌های گوشتی است که روی سیخ گذاشته و روی آتش تفت داده می‌شود، البته در برخی موارد می‌توان آن‌ها را هم سرخ کرد. محبوب ترین انواع گوشتی که برای چوان استفاده می شود، گوشت بره، مرغ و خوک است. ذکر این نکته ضروری است که این غذا از غذاهای چینی-اسلامی سرچشمه می گیرد و به ویژه در میان مردم اویغور محبوبیت دارد.

غذای-خیابانی-در-ایران

غذاهای خیابانی ویتنامی

ویتنام طیف وسیعی از غذاهای منحصر به فرد، خوش طعم و مقرون به صرفه را ارائه می دهد پس در این بخش از مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی با عنوان غذاهای خیابانی ویتنام با ما همراه باشید. غذاهای خیابانی ویتنامی، با ترکیب مواد غذایی و چاشنی های متفاوتی که فهرست بسیار بلند بالایی دارند تهیه می شوند. اگرچه غذاهای خیابانی را می‌توان در بسیاری از مکان‌های مختلف در سرتاسر ویتنام پیدا کرد، اما در بازارهای روباز می توان محبوب‌ترین آنها را یافت. این بازارها به فروشندگان، صنعتگران و غیره اجازه می دهند تا به مشتریان غذا بفروشند. برخی از محبوب ترین گزینه ها عبارتند از:

  • فو: فو که غذای ملی ویتنام در نظر گرفته می شود، نوعی سوپ است که با رشته فرنگی، گوشت و آبگوشت تهیه می شود. معمولاً با گوشت گاو تهیه می شود، اما گاهی اوقات می توان آن را با مرغ نیز درست کرد. دو نوع مختلف pho در ویتنام وجود دارد: واریاسیون هانوی که به عنوان تنوع شمالی نیز شناخته می شود و واریاسیون سایگون که به عنوان تنوع جنوبی نیز شناخته می شود. تمایز کلیدی بین این دو تنوع، اندازه رشته و ترکیب گیاهانی است که برای تهیه آنها استفاده می شود.
  • Bun cha: بون چا نوعی کوفته ویتنامی کبابی است. از گوشت خوک تهیه می شود و اغلب در کنار رشته فرنگی ورمیشل یا برنج سرو می شود. سایر مخلوط‌های رایج نان چا شامل سبزیجات ترشی، سبزی‌های تازه و سیر له شده یا چیلی است. این غذا با سس لیموترش نیز سرو می شود.
  • Xoi: می توان آن را در صبحانه، ناهار یا شام سرو کرد. xoi یک غذای خیابانی همه کاره است که می تواند به روش های مختلف تهیه شود. این غذا شامل یک کاسه برنج است که با افزودنی های مختلف مخلوط می شود تا یک میان وعده خوشمزه ایجاد شود. برخی از محبوب ترین انواع xoi عبارتند از xoi xeo که شامل برنج زرد با پیاز سرخ شده و ماش است، xoi ga که با تکه های مرغ بخارپز شده و xoi dua که با شکر و دانه کنجد تهیه می شود.
  • کائو لائو: کائو لائو نوعی کاسه نودل ویتنامی است که در استان کوانگ نام این کشور محبوبیت بیشتری دارد. مواد سنتی مورد نیاز برای تهیه کائو لائو نودل برنج، گوشت، سبزیجات و گیاهان دارویی است. توجه به این نکته مهم است که در بیشتر موارد، برنج در آب لیمو خیس شده است و بافت و رنگ منحصر به فردی به آن بخشیده است.

غذاهای خیابانی تایوانی

در تایوان  غذاهای خیابانی طیف بسیار وسیعی دارند. پس در این بخش از مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی با عنوان غذاهای خیابانی تایوان با ما همراه باشید. غذاهای خیابانی در تایوان که اغلب در بازارهای شبانه یافت می شوند، فرهنگ تایوانی را منعکس می کنند. بازارهای شبانه، که اغلب می‌توانند در مناطق وسیعی قرار بگیرند، طیف وسیعی از غذاها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند و به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در کشور تبدیل شده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از محبوب ترین غذاهای خیابانی تایوانی می پردازیم:

  • گوا بائو: گاهی اوقات نان شکم خوک نیز نامیده می شود، گوا بائو (تلفظ می شود کمان گوا) در سراسر آسیا، به ویژه در سنگاپور، ژاپن و تایوان محبوب است. این غذا با قرار دادن گوشت خورشتی (معمولاً گوشت خوک) روی نان بخارپز معروف به نان نیلوفر تهیه می شود. گوا بائو اغلب با سبزی خردل ترشی و بادام زمینی تهیه می‌شود، اگرچه می‌توان انواع تاپینگ‌ها را نیز به اضافه کرد.
  • موچی: اغلب به عنوان یک غذای ژاپنی تصور می شود، موچی در تایوان نیز محبوب است. این غذا از دانه‌های کامل برنج یا برنج چسبناکی ساخته می‌شود که به نوعی خمیر انعطاف‌پذیر در آمده است. به دلیل تطبیق پذیری، موچی به خوبی با بسیاری از مواد مختلف جفت می شود و در انواع مختلف موجود است. به عنوان مثال، در تایوان معمول است که موچی را با بادام زمینی یا دانه های کنجد سرو می کنند، در حالی که در سایر مناطق جهان با دانه های برنج، میسو یا حتی لوبیا قرمز تهیه می شود.
  • توپ های تارو: توپ های تارو یک دسر سنتی تایوانی است. همانطور که از نام آن پیداست، عنصر کلیدی در توپ های تارو، تارو است، یک گیاه استوایی که در جنوب شرقی آسیا و مناطق اطراف می روید. تارو که یکی از اولین گیاهان کشت شده است، ریشه قوی در فرهنگ تایوانی دارد. گلوله های تارو از مخلوط کردن آب و گل سیب زمینی شیرین با تارو درست می شود و در نتیجه دسری نرم و همه کاره به دست می آید. آنها را می توان گرم یا سرد سرو کرد و اغلب با شربت همراه است یا روی دیگر دسرهای تایوانی سرو می شود.
  • دورایاکی: یکی دیگر از دسرهایی که هم در ژاپن و هم در تایوان محبوب است، دورایاکی است که به طور سنتی با ترکیب لوبیا قرمز با دو پنکیک شیرین تهیه می شود. همانطور که در مورد بسیاری از غذاهای خیابانی وجود دارد، یک مجموعه خاص از تاپینگ یا ترکیبی وجود ندارد که همراه با دورایاکی باشد. در حالی که برخی لوبیا قرمز را ترجیح می دهند، برخی دیگر دورایاکی را با موادی مانند خامه، شکلات و سیب زمینی شیرین پر می کنند.

سوالات متداول در مورد غذاهای خیابانی|همه چیز درباره غذاهای خیابانی

در بخش های قبلی مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی به معرفی برخی از بهترین غذاهای خیابانی آسیایی پرداختیم و در ادامه به پاسخ برخی از متداول ترین سوالات درباره غذاهای خیابانی می پردازیم. اگر جدیدا با غذاهای خیابانی آشنا شده اید و به دنبال بهبود سرویس غذای خیابانی خود هستید، مهم است که در مورد چگونگی موفقیت در این عرصه آموزشهای لازم و کافی را دیده باشید. در زیر، برای علاقه مندان حوزه غذاهای خیابانی پاسخ‌هایی به برخی از متداول‌ترین سؤالات درباره کسب‌وکارهای غذای خیابانی را آورده‌ایم.

برای فروش غذا در خیابان به چه چیزی نیاز دارم؟

یکی از مهمترین موارد در راه اندازی کسب و کار عرضه غذاهای خیابانی فراهم آوردن و تهیه کردن تجهیزات مورد نیاز است. البته در ابتدای کار شناسایی تجهیزات و تهیه لیست تجهیزات مورد نیاز است. داشتن تجهیزات و لوازم مناسب و بهینه برای کسب و کار غذاهای خیابانی می تواند شما را در موقعیتی قرار دهد که بتوانید موفق شوید. تجهیزات با کیفیت و مرغوب علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، به شما کمک می کند تا غذاهایی خوشمزه و با کیفیت و سالم را تهیه و طبخ نمایید. از اصلی ترین تجهیزاتی که برای راه اندازی مسب و کار عرضه غذاهای خیابانی به آنها نیاز دارید عبارتند از:

  • تجهیزات پخت غذا: تجهیزات مانند اجاق گاز، باربیکو، سرخ کن، یخچال و زیر گریل( برای نگه داری مواد غذایی که باید به صورت سرد نگه داری شوند) و … که بخش اصلی تجهیزات مورد نیاز شما هستند و باید در انتخاب و خرید آنها بررسی لازم را انجام دهید.
  • سبد غذا: گاری‌ها و کیوسک‌های سیار غذا سازماندهی و نمایش غذاهای شما را آسان می‌کنند و در عین حال مکانی برای کار در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • تجهیزات سرو: بسته به نوع غذایی که ارائه می‌دهید، ظروف سرو مانند انبر، ملاقه و کفگیر می‌توانند به سرو کارآمد غذا کمک کنند.
  • وسایل یک.بار مصرف: تهیه وسایل دور ریختنی مانند چنگال، نی و بشقاب های کاغذی به مشتریان خود می تواند لذت بردن از غذا را در سفر آسان تر کند.
  • تجهیزات POS: داشتن تجهیزات محل فروش مانند کارتخوان یا کشو پول به شما امکان می دهد پرداخت ها را به راحتی جمع آوری کنید.

چگونه می توان مجوز فروش مواد غذایی در خیابان را دریافت کرد؟

یکی از بخش های راه اندازی هر کسب و کاری دریافت مجوز های لازم از ارگان های مربوطه است. پس مقاله همه چیز درباره غذاهای خیابانی را با چگونگی دریافت مجوز فروش مواد غذایی به پایان می رسانیم. مشابه کامیون های مواد غذایی سیار، فروشندگان مواد غذایی خیابانی نیز باید مجوزهای مناسب را برای انجام قانونی کسب و کار خود دریافت کنند. قبل از درخواست مجوز، حتما تمامی مدارک لازم را بررسی و تهیه نمایید، زیرا نیازهای دریافت مجوز بسته به محل زندگی شما متفاوت است. در اکثر استان ها، شما باید یک آشپزخانه برای تهیه غذا داشته باشید و به عنوان آدرس اصلی خود ذکر کنید. همچنین باید یک بازرسی بهداشتی برای این مرکز ترتیب دهید تا تأیید شود که مطابق با مقررات محلی و ملی است. پس از تکمیل این، می توانید درخواست مجوز را تکمیل کنید. توجه به این نکته مهم است که در بیشتر موارد باید هزینه درخواست یا مجوز را بپردازید.

غذاهای خیابانی را می توان در سراسر جهان یافت و بخش مهمی از بسیاری از فرهنگ های مختلف است. این غذاها در دسترس و مقرون به صرفه به ما این امکان را می‌دهند که سنت‌های کشورهای دیگر را تجربه کنیم. چه به دنبال راه اندازی کسب و کار غذاهای خیابانی خود باشید، چه به دنبال ایده گرفتن برای منوی جدید خود باشید یا به دنبال یادگیری نحوه غذا خوردن سایر کشورها باشید، آشنایی با غذاهای خیابانی سایر کشور ها می تواند برایتان بسیار مفید و الهام بخش باشد.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

02191014899
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت